×
خانه » پایگاه دانش » اینستاگرام را انتخاب کنیم یا تلگرام؟
۱۲ بهمن ۱۳۹۹

اینستاگرام را انتخاب کنیم یا تلگرام؟

اینستاگرام بهتر است

محیطی کاربر پسند و متنوع با امکاناتی برای کاربران
اینستاگرام

کاربر ترکیبی هستم

اینستاگرام و تلگرام مکمل یکدیگر
اینستا و تلگرام

تلگرام بهتر است

ابزاری ساده برای حضور در گروه ها و کانال ها
تلگرام

برای تبلیغات، اینستاگرام بهتر است یا تلگرام

شبکات اجتماعی در ایران بخصوص تلگرام و اینستاگرام از محبوبیت فراوانی در بین مخاطبان برخوردار هستند به نوعی که در تلگرام نزدیک به ۴۰ میلیون و در اینستاگرام نزدیک به ۱۰ میلیون ایرانی فعالیت می کنند.همین مسئله باعث می شود که کسب و کار ها برخی از کمپین ها و تبلیغات خود را در این شبکات اجرا کنند.امروز می خواهیم با این مسئله که کدام شبکه اجتماعی برای تبلیغات در ایران مناسب است؟ تبلیغات اینستاگرام یا تبلیغات در تلگرام. اکثر کاربران و مشتریان پلاس وبـــ نیز در این رابطه سوال می پرسند و می خواهند بدانند که کدام برنامه می تواند آنها را زودتر به اهدافشان برساند و تبلیغات آن ها در چه صورت بازدهی بیشتری خواهد داشت.مهمترین مساله ای که در رابطه با تبلیغات وجود دارد میزان بودجه شما برای این کار است. اکثر مشتریانی که در این زمینه رجوع می کنند می خواهند با کمترین هزینه بیشترین میزان بازدهی را از تبلیغات خود داشته باشند.در صورتی که تبلیغاتی بازدهی خوب دارد که چندین بار در کانال ها و صفحات پربازدید صورت بگیرد.

پس برای درک بهتر این موضوع و پیدا کردن جواب مناسب پیشنهاد می کنم ادامه مطالب را دنبال کنید.


تفاوت‌های اصلی تلگرام با اینستاگرام در چیست

مختصر و مفید به تفاوت های مهم این دو شبکه می پردازیم، در اینستاگرام همه برای دیدن می‌آیند اما در تلگرام همه برای برقراری ارتباط حاضر هستند. پیام‌های تبلیغاتی را متناسب با نوع کاربردی که دارند تهیه و منتشر کنید. لازم است توجه داشته باشید کاربران در تلگرام پیام شما را منتشر می‌کنند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند، اما در اینستاگرام کاربران، دوستان و آشنایان خود را منشن می‌کنند تا چیزی را به هم نشان بدهند. تفاوت این دو شبکه اگر به‌خوبی درک شود می‌تواند به شما کمک کند تا از پتانسیل این دو شبکه اجتماعی به‌خوبی برای تبلیغات خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که یکی از تفاوتهای اصلی این دو شبکه، تعامل‌های پیوسته‌ای است که می‌توانید با ایجاد گروه‌های مشتریان خود در تلگرام به دست بیاورید ولی این قابلیت را فعلاً نمی‌توانید در اینستاگرام داشته باشید. از طرفی اگر پیام‌های شما از نظر محتوی بصری در اینستاگرام استوار و قوی باشند، بیشتر دیده می‌شوید و کاربران شبکه شما را دنبال خواهند کردند

 

چگونه محل تبلیغات درست را انتخاب کنیم

اولین حرکتی که در زمینه تبلیغات باید صورت بگیرد مشخص کردن بازار هدف است برای تعیین کردن بازار هدف شما باید دانش اولیه ای در زمینه بازاریابی داشته باشید. با مشخص کردن درست این موضوع شما می توانید براحتی تصمیم بگیرید که در کجا و چگونه باید تبلیغ کنید تا بازدهی خوبی داشته باشد. تعیین بازار هدف باید کاملا منطقی و با فکر صورت بگیرد. شما در ابتدا باید بررسی کنید که مشتریان واقعی شما چه کسانی هستند؟ کجا هستند؟ و بیشتر به چه چیزهایی نیاز دارند؟
در مرحله بعد باید پاسخ چنین سوالاتی را پیدا کنید، اینکه کاربران شما بیشتر در چه گروه سنی ای هستند؟ جنسیت آنها چیست؟ وضعیت جغرافیایی زندگی آن ها، سطح درآمد و… همین سوالات تعیین کننده این هستند که ما بیشتر به دنبال چه افرادی هستیم، برای مثال برای تبلیغ طراحی سایت بیشتر مشتریان را آقایان تشکیل می دهند که می توانیم آنها را به چند دسته با گروه سنی های متفاوت تقسیم کنیم و دسته بندی های دیگری از این قبیل مانند محل زندگی و … در تبلیغات اینستاگرام متن نسبت به تصویر در حاشیه است، اما در تلگرام متن کمی نسبت به تصویر برتری دارد. با در نظر گرفتن این نکته، اگر قرار است مخاطبین شما متنی در اینستاگرام بخوانند بهتر است دلیلی خوب برای آن‌ها داشته باشید علاوه بر این، باید حتماً در تصویر و ویدیویی که منتشر می‌کنید نشانه‌ای از خود داشته باشید در غیر این صورت در بهترین حالت، فقط چند لحظه از پلک زدن آن‌ها جلوگیری کرده‌اید. در نقطه مقابل متن و تصویر به یک اندازه در تلگرام مهم است، پس باید استراتژی بسیار مشخصی در خصوص متن و تصویر داشته باشید و بدانید که متن‌های شما حتماً باید بر تصاویر شما دلالت مستقیم داشته باشند.

 


تفاوت شکل ظاهری هر دو شبکه و تاثیر آن بر مخاطب

اینستاگرام و صفحات آن به‌صورت پیش‌فرض بصورت شبکه ای طراحی‌شده‌اند اما تلگرام به‌ صورت استریم یا همان نمایشی طراحی‌ شده است، همین مسئله سبب می‌شود که در صورت یافتن صفحه اینستاگرام اطلاعات بیشتری با یک نگاه به مخاطب داده شود و حق انتخاب بیشتری برای فرد وجود داشته باشد؛ اما برای تلگرام در کانال‌ها چنین قابلیتی وجود ندارد و فرد پیام‌ها را بالا و پایین می‌کند در اینجا در هر دو شبکه (اینستاگرام و تلگرام) هرچقدر مطالب جذاب‌تر و مفیدتری برای مخاطب خود تدارک دیده باشید احتمال ماندن مخاطب در کانال کسب و کار شما بیشتر است. گرچه ماندن کاربران در اینستاگرام به ‌واسطه طراحی صفحه کمی بیشتر خواهد بود ولی فراموش نکنید ماندن و دنبال کردن کانال‌ها و صفحه‌هات اینستاگرام و تلگرام با یکدیگر متفاوت است و این برتری و مزیت برای اینستاگرام محسوب نمی شود.

 

تبلیغات بر اساس منطقه جغرافیایی خاص

اگر بازار هدفی که برای خود تعیین کرده اید یک منطقه یا شهر خاصی است بهتر است اینستاگرام را برای تبلیغات انتخاب کنید چرا که اینستاگرام دارای تگ هایی است که بوسیله این تگ های جغرافیایی شما می توانید به کاربران منطقه های موردنظرتان دسترسی پیدا کنید. همانطور که می دانید تلگرام نیز دارای کانال هایی است که مختص مناطق جغرافیایی است اما معمولا کانال های تلگرام خلوت تر از اینستاگرام هستند. پس اینستاگرام در این زمینه بازدهی بهتری دارد و شما می توانید با کمی کوشش و ایجاد محتوی مناسب، بازدیدکنندگان منطقه ای بیشتری را نسبت به تلگرام جذب کنید.

 

مشتریان شما بیشتر خانم ها هستند یا آقایان

اگر مشتریان شما را بیشتر بانوان تشکیل می دهند ما به شما اینستاگرام را برای تبلیغات پیشنهاد می کنیم. البته که در تلگرام هم کانال های مختص آقایان یا خانم ها زیاد دیده می شود. اما خانم ها را در اینستاگرام راحت تر می توانید پیدا کنید، دلیل اصلی این موضوع را می توان به علاقه خانم ها به تماشای تصاویر متنوع و یا به اشتراک گذاری راحت پست ها دانست. البته این دلیل برای بخشی از آقایان نیز مصادق داشته و آنها نیز شبکه اجتماعی اینستاگرام را به تلگرام ترجیح می دهند، اما آمار ثابت کرده است اگر شما نیاز به جذب مدیران و قشر خاصی از مشتریان را برای کسب و کار خویش دارید استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام مفیدتر خواهد بود.

 

می خواهید با مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار کنید

اگر می خواهید براحتی و بطور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید پیشنهاد ما به شما تلگرام است. چرا که تلگرام یک پیام رسان است و مشتریان شما براحتی می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و سوالاتشان را از شما بپرسند. با استفاده از روبات تلگرام می توانید کمک خوبی به پرسش های متداول کاربران داشته باشید. در مقابل در شبکه اجتماعی تلگرام نحوه پاسخگویی و مدیریت به مشتریان بسیار محدودتر و سیستم پیگیری و ارزیابی عملکرد سخت تر خواهد بود.

 

بلاخره تبلیغات اینستاگرام یا تلگرام؟

با توجه به توضیحات ارائه شده پاسخ دقیقی نمی توان به این سوال شما داد، همانطور که گفتیم شما ابتدا باید بازارهدف خود را با شیوه های ذکر شده مشخص کنید و نسبت به آن تصمیم بگیرید که آیا اینستاگرام برایتان مناسب تر است یا تلگرام؟
اینستاگرام فضای بهتری برای به اشتراک گذاشتن ویدیو و انیمیشن هاست. اما تلگرام برای تصاویر و فایل های گیف بهتر است. با توجه به محتوای کسب و کار و موضوع فعالیت خود می توانید یک انتخاب کنید.
لازم بذکر می باشد اگر توان مالی و انسانی خوبی برای تولید محتوای دوگانه دارید ، می توانید از هر دو شبکه به عنوان ابزاری برای تبلیغات خود استفاده نموده و تمامی کاربران هر دو شبکه اجتماعی را مورد هدف قرار دهید.
اگر همچنان نیاز به مشاوره دقیق تر و عملی تری دارید می توانید از طریق  بخش مشاوره  با کارشناسان پلاس وبـــ در ارتباط باشید.

امتیاز کاربران به اینستاگرام
۴.۵/۵
امتیاز کاربران به تلگرام
۴.۵/۵

مطالب مفید دیگری را دنبال کنید

بهمن ۱۹, ۱۳۹۹

نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟

نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟ از هر چهار میلیون آدم چپ دست، هر سال ده نفر می‌میرد!!! فقط به خاطر اینکه وسیله‌ای مثل ...

مشاهده
بهمن ۱۲, ۱۳۹۹

اینستاگرام را انتخاب کنیم یا تلگرام؟

اینستاگرام بهتر است محیطی کاربر پسند و متنوع با امکاناتی برای کاربران اینستاگرام کاربر ترکیبی هستم اینستاگرام و تلگرام مکمل یکدیگر ...

مشاهده

پلاس وبـــــ

ما خالق ایده های مشتریان خود هستیم. ما اعتقاد داریم در دنیای کسب و کار مجازی هیچ چیز غیر ممکن نخواهد بود. تجربه و نوآوری اولین اهداف یادگیری در تیم پلاس وبــــــ بوده و با اشتیاق فراوان با مشتریان به اشتراک می گذاریم. افتخار همراهی شما آرزوی قلبی تیم پلاس وبـــــ است و شما نیز جزئی از تیم ما هستید. / مدیریت گروه آموزشی و طراحــی پلاس وبــــــــ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *